Mír
Číslo záznamu | 13168 |
Název | Mír |
Autor (autoři) díla |
Jindřich Wielgus (1910–1998)
(hlavní autor)
Ústředí uměleckých řemesel
(realizace)
|
Investor | Krajský investorský útvar Ostrava |
kraj | okres | obec | kat. území |
Moravskoslezský kraj | Karviná | Havířov | Havířov-město |
Ulice | čp. / č. o. |
1. máje |
Umístění | v exteriéru |
Širší souvislosti umístění | Před ZŠ 1. máje. |
Výška | 270cm |
Šířka | 110cm |
Hloubka | 84cm |
Datace jednání v komisi | 1962 až 1968 |
Datace realizace | 1965 |
Datace kolaudace | 1965 |
Typ |
|
Materiál |
|
Stav | dobrý (ke dni 31.05.2015) |
Související objekty |
---|
Text hesla |
---|
Archivní prameny a katalog autora uvádějí variantní názvy Mír, Hold míru, Matka s děckem; původně se uvažovalo o umělém kameni, pak změněno na pískovec a ješté téhož roku na travertin, nakonec provedeno z bulharského mušlového vápence; socha byla původně zamýšlena pro prostranství před restauraci Kosmos na křížení Dlouhé třídy a Matuškovy, ale nakonec umístěna před ZŠ 1. máje opodál; v polovině roku 1963 začala komise dělat autorovi potíže kvůli nevhodným zadním partiím sochy, která se jim zdála mechanická a nepřesvědčivá oproti původnímu modelu; vzhledem k původně proponovanému umístění uprostřed prostranství, kdy by byla socha běžně nahlížena ze všech stran, mohlo být nedořešení zadní části potíží; autor však patrně s výtkami nesouhlasil, odvolal se u Výtvarné služby ČFVU, která pak požádala o posouzení díla pražskou uměleckou komisí; i ta se však přiklonila k názoru, že první model vyzněl lépe než třetinový a doporučila autorovi v tomto duchu pokračovat; ostravskou komisi nakonec neuspokojila ani podoba díla schválená a kolaudovaná v srpnu 1965 pražskou komisí, avšak brala její výrok za závazný (výrok pražské komise: "Plastika působí svým výrazem a sochařským ztvárněním klidně, monumentálně a poeticky a je provedena s citem pro materiál"); již roku 1965 hotová plastika byla pro nepřipravenost místa osazena až roku 1968, a to na náhradním místě (tehdy také kolaudována ostravskou komisí); z celkové ceny za dílo činil dle pražské komise autorský honorář za modely a dozor 34 tisíc Kčs, za realizaci bylo účtováno 46 091 Kčs, nicméně ostravská komise v roce 1968 hovořila o honoráři 88 tisíc Kčs, který doporučila s ohledem na změnu umístění zvýšit o 9 tisíc Kčs; autorské katalogy datují sochu již do roku 1959, je tedy možné, že Wielgus vyšel ze staršího modelu. |
Prameny |
---|
ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, Kniha zápisů z komisí 1961–1963, 26. 2. 1962, 25. 2. 1963, 6. 5. 1963, 1. 7. 1963, 23. 9. 1963, 21. 10. 1963. ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, Umělecká komise pro spolupráci výtvarníků s architekty 1965 (strojopisy), 29. 6. 1965, 7. 9. 1965, 21. 12. 1965. ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, Zápisy o jednání komise pro spolupráci výtvarníků s architekty 9/1968–1/1970, 3. 12. 1968. NA, fond: ČFVU – Dílo, Praha, Zápisy z komise spolupráce výtvarníka s architektem, 5. 11. 1963, 29. 5. 1964, 9. 11. 1964, 25. 11. 1964, 31. 8. 1965. ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, složka dokumentace výtvarných děl pro Havířov, blok 57. |
Literatura |
---|
Iva Štouračová, Plastika v exteriéru města Havířova (bakalářská práce), Katedra české literatury, literární vědy a dějin umění FF OU, Ostrava 2010, s. 44–45. Národní umělec Jindřich Wielgus, Ostrava 1990. Alena Krtilová, Výtvarné město Havířov, Havířov – Ostrava 2017. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
---|
Archivní fotodokumentace |
---|
Zpracoval | Jakub Ivánek | Fotografoval | Jakub Ivánek |