Hrdinství práce (Vítání osvoboditele)
Číslo záznamu | 17804 |
Název | Hrdinství práce (Vítání osvoboditele) |
Autor (autoři) díla |
Milan Zezula (1922–1998)
(hlavní autor)
Jan Václavík (1941–2001)
(hlavní autor)
Josef Godža (*1918)
(realizace)
Miroslav Grabovský (*1940)
(realizace)
Jiří Sibinský (*1947)
(realizace)
Petr Sedlík (*1950)
(realizace)
|
Investor | Městský investorský útvar Ostrava - Hrabůvka |
kraj | okres | obec | kat. území |
Moravskoslezský kraj | Ostrava-město | Ostrava | Hrabůvka |
Ulice | čp. / č. o. |
Horní | 1471/ 57 |
Umístění | v exteriéru |
Širší souvislosti umístění | fasáda obchodního centra Hlubina, mozaika je instalována v průčelí budovy |
Výška | 550cm |
Šířka | 2200cm |
Datace jednání v komisi | 1985 |
Datace realizace | 1985 |
Datace kolaudace | 1985 |
Typ |
|
Materiál |
|
Stav | dobrý (ke dni 18.10.2016) |
Text hesla |
---|
Monumentální mozaika Hrdinství práce je umístěna na průčelí nákupního střediska a polyfunkčního domu (dříve domu služeb) v centru sídliště Hrabůvka v Ostravě. Obrací se do náměstí, které bylo vybudováno při ulici Stalingradských hrdinů (dnes Horní). Obrovská kompozice vznikla mezi lety 1983–1985 a byla zamýšlena jako oslava čtyřicátého výročí osvobození Ostravy Rudou armádou. Samotný šířkově rozvinutý výjev je proveden v kombinaci národních barev – tedy bílé, modré a červené. Na levém okraji začíná pohledem na poválečné ruiny města v červené barvě, pokračuje velkou postavou rudoarmějce, který drží na levém lokti kytici šeříků a pravou rukou přidržuje děvče v bílém oblečení s holubicí v ruce, představující symbol míru. V pravé části výjevu je situován pohled na industriální panorama města s těžebními věžemi a dalšími atributy těžkého průmyslu. Signatura JV 85 upozorňuje na datum vzniku kompozice a autora návrhu Jana Václavíka, který měl na základním rozvrhu spolupracovat s Milanem Zezulou. Samotné sázení mozaiky měla na starosti Jan Václavík s týmem spolupracovníků (Josef Godža, Petr Sedlík, Miroslav Grabovský a Jiří Sibinský). Pro Václavíka byla realizace tak velkého díla výjimečná, s technikou mozaiky měl ale zkušenosti. V roce 1980 navrhl skleněnou mozaiku pro mateřskou školu v Českém Těšíně a o rok dříve byla realizována pestrá kompozice rozsáhlé skleněné mozaiky s motivem Kytice u vstupu do budovy hotelu Kalač v Novém Jičíně. Jeho starší návrhy realizovala mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel, na Hrdinství práce ale neměla dostatečnou kapacitu pracovníků. Tým ostravských výtvarníků se tedy (i vzhledem k výrazně nižším finančním nákladům) pustil do vytváření mozaik sám. Na předem připravené betonové panely v kovových rámcích byly a la prima sázeny štípané skleněné kostky. Použitý materiál: Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek. Použité sklo je zakalené.
provedeno ve státních barvách – bílé, modré a červené; slavnostní odhalení 7. 5. 1985 |
Prameny |
---|
Marie Šťastná, Socha ve městě. Vztah architektury a plastiky v Ostravě ve 20. století, Ostrava 2008. Marta Vosečková et al., Ostrava. Architektura – Sochařství – Malířství, Ostrava 1991. Ostravské sochy. Databáze uměleckých děl v architektuře a veřejném prostoru města Ostravy, dostupné z: http://www.ostravskesochy.cz/dilo/720 (citováno 9. 10. 2016). |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
---|
Archivní fotodokumentace |
---|
Zpracoval | Jakub Ivánek | Fotografoval | Jakub Ivánek, Roman Polášek |