Hrdinství práce (Vítání osvoboditele)

Číslo záznamu 17804
Název Hrdinství práce (Vítání osvoboditele)
Autor (autoři) díla
Investor Městský investorský útvar Ostrava - Hrabůvka
foto Roman Polášek 2015
kraj okres obec kat. území
Moravskoslezský kraj Ostrava-město Ostrava Hrabůvka
Ulice čp. / č. o.
Horní 1471/ 57
Umístění v exteriéru
Širší souvislosti umístění fasáda obchodního centra Hlubina, mozaika je instalována v průčelí budovy
Výška 550cm
Šířka 2200cm
Datace jednání v komisi 1985
Datace realizace 1985
Datace kolaudace 1985
Typ
  • mozaika
Materiál
  • sklo
    • štípané sklo
Stav dobrý (ke dni 18.10.2016)
Text hesla

 

Monumentální mozaika Hrdinství práce je umístěna na průčelí nákupního střediska a polyfunkčního domu (dříve domu služeb) v centru sídliště Hrabůvka v Ostravě. Obrací se do náměstí, které bylo vybudováno při ulici Stalingradských hrdinů (dnes Horní). Obrovská kompozice vznikla mezi lety 1983–1985 a byla zamýšlena jako oslava čtyřicátého výročí osvobození Ostravy Rudou armádou.

Samotný šířkově rozvinutý výjev je proveden v kombinaci národních barev – tedy bílé, modré a červené. Na levém okraji začíná pohledem na poválečné ruiny města v červené barvě, pokračuje velkou postavou rudoarmějce, který drží na levém lokti kytici šeříků a pravou rukou přidržuje děvče v bílém oblečení s holubicí v ruce, představující symbol míru. V pravé části výjevu je situován pohled na industriální panorama města s těžebními věžemi a dalšími atributy těžkého průmyslu. Signatura JV 85 upozorňuje na datum vzniku kompozice a autora návrhu Jana Václavíka, který měl na základním rozvrhu spolupracovat s Milanem Zezulou. Samotné sázení mozaiky měla na starosti Jan Václavík s týmem spolupracovníků (Josef Godža, Petr Sedlík, Miroslav Grabovský a Jiří Sibinský). Pro Václavíka byla realizace tak velkého díla výjimečná, s technikou mozaiky měl ale zkušenosti. V roce 1980 navrhl skleněnou mozaiku pro mateřskou školu v Českém Těšíně a o rok dříve byla realizována pestrá kompozice rozsáhlé skleněné mozaiky s motivem Kytice u vstupu do budovy hotelu Kalač v Novém Jičíně. Jeho starší návrhy realizovala mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel, na Hrdinství práce ale neměla dostatečnou kapacitu pracovníků. Tým ostravských výtvarníků se tedy (i vzhledem k výrazně nižším finančním nákladům) pustil do vytváření mozaik sám. Na předem připravené betonové panely v kovových rámcích byly a la prima sázeny štípané skleněné kostky.

Použitý materiál: Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek. Použité sklo je zakalené.

 

provedeno ve státních barvách – bílé, modré a červené; slavnostní odhalení 7. 5. 1985

Prameny

Marie Šťastná, Socha ve městě. Vztah architektury a plastiky v Ostravě ve 20. století, Ostrava 2008.

Marta Vosečková et al., Ostrava. Architektura – Sochařství – Malířství, Ostrava 1991.

Ostravské sochy. Databáze uměleckých děl v architektuře a veřejném prostoru města Ostravy, dostupné z: http://www.ostravskesochy.cz/dilo/720 (citováno 9. 10. 2016).

Fotodokumentace aktuálního stavu
foto Roman Polášek 2015
JI 2014
foto Roman Polášek 2015
JI 2013
4/2016 VR-Ji
4/2016 VR-Ji
4/2016 VR-Ji
4/2016 VR-Ji
4/2016 VR-Ji
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
3/2014 VR-JI
4/2016 VR-JI
3/2014 VR-JI
Archivní fotodokumentace
malba předlohy 1 : 1 ve výstavním pavilonu na Černé louce v Ostravě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
autor při malbě předlohy 1 : 1 ve výstavním pavilonu na Černé louce v Ostravě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
realizační tým s autorem při vykládání mozaiky, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
instalace na místě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
instalace na místě, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
jedna z prvních verzí návrhu na mozaiku, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
autor při práci na první verzi návrhu, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
první verze návrhu, pozůstalost Jana Václavíka v držení dcery Marcely Václavíkové
ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, Fotodokumentace
Mikula Štěpán Kašna květ 1979
Mikula Štěpán Kašna květ 1979
ZpracovalJakub Ivánek
FotografovalJakub Ivánek, Roman Polášek