Tumba
| Číslo záznamu | 18695 |
| Název | Tumba |
| Autor (autoři) díla |
Karel Vávra (1914–1982)
(spoluautor)
Antonín Kalvoda (1907–1974)
(hlavní autor)
|
| kraj | okres | obec | kat. území |
| Moravskoslezský kraj | Ostrava-město | Ostrava | Slezská Ostrava |
| Ulice | čp. / č. o. |
| Těšínská |
| Umístění | v exteriéru |
| Širší souvislosti umístění | za vstupní branou hřbitova |
| Datace realizace | 1946 až 1947 |
| Datace restaurování | 1989 až 1990 |
| Typ |
|
| Materiál |
|
| Stav | dobrý (ke dni 16.12.2016) |
| Dílo bylo restaurováno | ano |
| Text hesla |
|---|
|
dle Šťastné dílo z konce 40. let, které bylo z rušeného městského hřbitova v Moravské Ostravě transportováno roku 1961 na Slezskou Ostravu – ve fotoarchivu AMO však snímek původního umístění datovaný 1978, navíc oprava pomníku a jeho současné umístění proběhly dle pramenů až v letech 1989–90 (restaurovali Vratislav Varmuža a Alois Hlubek, umístění navrhl architekt Čestmír Niemczyk); Šťastná uvádí, že Vávra je autorem keramické tumby, zatímco Kalvoda kamenných plastik – otázka autorství jednotlivých částí díla je však nejasná; Kalvoda často pracoval s keramikou, naopak Vávra byl kamenosochař; v jeho pozůstalosti se nacházejí fotografie modelů obou soch pro tento památník; uvedený návrh jedné ze soch (Matka s dítětem) je rovněž prezentován v katalogu Antonína Kalvody z roku 1957 s datací 1947–1948 a v textu tohoto katalogu se píše, že jde o původní návrh pro Olšanské hřbitovy realizovaný však na hřbitově v Ostravě; je tedy možné, že celý památník navrhl Kalvoda a Vávra pouze realizoval sochařská díla |
| Literatura |
|---|
|
Marie Šťastná, Socha ve městě. Vztah architektury a plastiky v Ostravě ve 20. století, Ostrava 2008. Ostravské sochy. Databáze uměleckých děl v architektuře a veřejném prostoru města Ostravy, dostupné z: http://www.ostravskesochy.cz/dilo/1048 (citováno 9. 10. 2016). Jiří Šetlík, Antonín Kalvoda. Ze sochařova ateliéru let 1932–1957, Praha 1958, s. 8, 25. |
| Fotodokumentace aktuálního stavu |
|---|
|
| Zpracoval | Jakub Ivánek | Fotografoval | Jakub Ivánek |











