|
V horizontalitě komponovaný reliéf těsnající dvojici figur do táhlého formátu sochař Karel Lidický proměnil v dílo zobecnělé – připomínající utrpení válečných let. Autor nebyl schopen řešit problém moderního aktu, jak toho dosáhl například u portrétu – a proto raději své figury zahaloval draperií, což je i tento případ. Reliéf Milosrdenství byl opakován v mušlovém vápenci na bývalé budově OÚNZ v Praze 8, ve sliveneckém mramoru v Jáchymově (Památník objevu radia) a v poloviční velikosti v bronzu pro Galerii výtvarného umění v Ostravě.
Při znovuodhalení pomníku dne 8. května 1987 jménem podnikových orgánů a vedení Poldi SONP promluvil podnikový ředitel Ivan Mírný, který připomněl, že nové důstojné umístění reliéfu je trvalou poctou 207 pracovníkům kladenských hutí, kteří položili ve druhé světové válce své životy za to, abychom my mohli žít v míru. Členové základní organizace Českého svazu protifašistických bojovníků z Kladna – Kročehlav k tomu napsali do květnové Kladenské záře v roce 1987: „Deska byla původně umístěna v huti Koněv, později i na nynějším místě, odkud byla odstraněna z důvodů výstavby nové polikliniky podniku. Dlouholeté odklady s jejím definitivním umístěním jsme kritizovali v Kladenské záři v prosinci minulého roku. Nyní, 8. května, se jí opět dostalo důstojného umístění. ..."
|