Morový sloup
Číslo záznamu | 3609 |
Název | Morový sloup |
Autor (autoři) díla |
Jiří Seifert (1932–1999)
(hlavní autor)
|
kraj | okres | obec | kat. území |
Olomoucký kraj | Olomouc | Olomouc | Olomouc-město |
Ulice | čp. / č. o. |
Vídeňská | 987/ 26 |
Umístění | v exteriéru |
Širší souvislosti umístění | ve východní části Smetanových sadů |
Výška | 225cm |
Šířka | 80cm |
Hloubka | 80cm |
Datace realizace | 1965 |
Typ |
|
Materiál |
|
Stav | poškozeno (ke dni 03.04.2016) |
Popis poškození | dílo je neúplné, chybí mu horní část ve tvaru kamenné koruny, dále místy patrné známky koroze materiálu, biologické napadení (řasy, lišejníky), lokálně silikátové krusty, zavlhčení objektu |
Text hesla |
---|
Třímetrový pískovcový monolit Morový sloup jednoho z nejvýznamnějších českých sochařů druhé poloviny 20. století se nachází na východním okraji Smetanových sadů, poblíž vstupu z Polské ulice. Patří k těm nemnoha skulpturám, které ve veřejném prostoru města zůstaly po plenérové přehlídce Sochařská bilance 1965.[1] Mezník, jak jej sám autor někdy nazýval, „spadá do závěru první etapy jeho díla, pokrývající zhruba 60. léta, kdy volně parafrázoval sochařské projevy českého baroka v jeho lidové i vrcholné podobě.“[2] Olomoucká socha tedy navazuje jak na místní (i obecně českou) tradici morových a čestných sloupů, ale především na drobné objekty v tradiční barokní krajině – boží muka, kříže, rozcestníky. Význam čtyř reliéfů směřujících do čtyř světových stran je dnes již do značné míry zastřen kvůli zvětrávání pískovce. Literatura uvádí i další název olomoucké sochy, Mexický motiv, rozšiřující pole možných inspirací směrem k mexickému lidovému umění a folklóru.[3] Původně měl sloup ještě kamennou korunu, ta se však do dnešních dnů nezachovala. V letech 1967–1968 Seifert vytvořil ještě druhou variantu Morového sloupu, vystavenou v roce 1968 v Chebu a o rok později také na významné přehlídce Socha a město v Liberci. Dnes je součástí sbírek GAVU Cheb a je k vidění na nádvoří Nové radnice v Chebu.[4]
[1] Kol. autorů, Katalog Sochařská bilance 1955–1965, Olomouc 1965, s. 17. [2] Zbyněk Černý – Marcel Fišer, Umění v Chebu, Cheb 2013, s. 102–103. [3] Pavel Zatloukal (ed.), „Oznámení o Ikarově letu“: Olomoucká šedesátá léta v zrcadle výtvarné kultury, Olomouc 1998, s. 212. [4] Zbyněk Černý – Marcel Fišer, Umění v Chebu, Cheb 2013, s. 102–103. |
Literatura |
---|
Jan Jeništa, Václav Dvořák, Martina Mertová, Bilance. Umění ve veřejném prostoru Olomouce v letech 1945–1989, Olomouc 2016, s. 138-139. Kol. autorů, Katalog Sochařská bilance 1955–1965, Olomouc 1965, s. 17. Zbyněk Černý – Marcel Fišer, Umění v Chebu, Cheb 2013, s. 102–103. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
---|
Zpracoval | Václav Dvořák, Jan Jeništa | Fotografoval | Václav Dvořák, Jan Jeništa |