Snění
Číslo záznamu | 5506 |
Název | Snění |
Autor (autoři) díla |
Jan Gajda (1950–2012)
(hlavní autor)
Josef Kiszka (*1952)
(architekt)
Stanislav Fiutowski (*1945)
(realizace)
|
Investor | Krajský investorský útvar Ostrava |
kraj | okres | obec | kat. území |
Moravskoslezský kraj | Karviná | Orlová | Orlová |
Ulice | čp. / č. o. |
Kpt. Jaroše |
Umístění | v exteriéru |
Širší souvislosti umístění | u zadního, parkově upraveného průčelí obchodního domu Prior |
Výška | 80cm |
Šířka | 43cm |
Hloubka | 57cm |
Další rozměry | rozměry bez soklu |
Datace jednání v komisi | 1985 až 1986 |
Datace realizace | 1985 |
Datace kolaudace | 1985 až 1986 |
Typ |
|
Materiál |
|
Stav | dobrý (ke dni 11.10.2017) |
Popis poškození | drobná mechanická poškození, na několika místech praskliny |
Text hesla |
---|
zakázka na výtvarné dílo pro obchodní dům Prior v Orlové zadána již v říjnu 1976, a to sochaři Miloslavu Buřivalovi; další jednání (o změně umístění reliéfu) až z května 1984; ještě v březnu 1985 komise neschvaluje navržené výtvarné pojetí a v červnu již hovoří o ukončení Buřivalova autorství; architektonickou stránkou nového díla pověřen Josef Kiszka, přičemž subkomise měla vybrat dílo schopné realizace v ateliérech ostravských sochařů; z prací Miroslava Rybičky a Jana Gajdy v srpnu 1985 vybrala od každého po jednom díle (Děvčátko a Snění), z nichž komise zvolila Gajdův návrh, jenž měl být proveden z ušlechtilého světlého mramoru; opakované však upozorňovala na anatomické proporce návrhu, které měly být upraveny (měl omezit naturalistické pojetí ve prospěch sochařského pojednání); v září 1985 za spoluautora přivzat sochař Fiutowski, který měl dílo realizovat v mramoru; hotové dílo předběžně kolaudováno s připomínkami v prosinci 1985, avšak pro nepřipravenost stavby nemohlo být osazeno; osazené dílo v dubnu 1986 nejprve nezkolaudováno kvůli nedodržení připomínek a kolaudováno až v květnu po stránce materiálové se objevují pochybnosti o vysekání sochy z mramoru; ačkoli v materiálech komise se hovoří o realizaci z mramoru (jugoslávský majlat) a rovněž katalog sochaře uvádí mramor, v soupisech realizací za roku 1985 se zmiňuje "umělý kámen"; Gajda byl v té době znám svými pracemi z umělého kamene (kamenná drť spojená epoxidem pryskyřice), které budí dojem kamenné plastiky a jsou v reálu těžko rozeznatelné; na základě dnešního stavu poškozených částí se přikláníme (po prohlídce restaurátorem) spíš k variantě, že jde o umělý mramor (mramorová drť + laminát) |
Prameny |
---|
ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, kniha zápisů – Komise pro spolupráci výtvarníků s architekty 1/1985–6/1986, 4. 6. 1985, 18. 6. 1985, 6. 8. 1985, 20. 8. 1985, 10. 9. 1985, 24. 9. 1985, 8. 10. 1985, 3. 12. 1985, 22. 4. 1986, 6. 5. 1986. ZAO, fond: ČFVU – Dílo, Ostrava, složka dokumentace. |
Literatura |
---|
Jan Gajda. Sochy (katalog výstavy), Havířov [1989]. Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1986, Praha 1986, s. 66. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
---|
Archivní fotodokumentace |
---|
Zpracoval | Jakub Ivánek | Fotografoval | Jakub Ivánek |