Dendrit
Číslo záznamu | 18874 |
Název | Dendrit |
Autor (autoři) díla |
Vjačeslav Irmanov (1919–1995)
(spoluautor)
Ivan Racek (1924–2003)
(spoluautor)
Josef Jiřičný (1910–1972)
(architekt)
|
Investor | Vítkovické železárny Klementa Gottwalda |
kraj | okres | obec | kat. území |
Moravskoslezský kraj | Ostrava-město | Ostrava | Zábřeh nad Odrou |
Ulice | čp. / č. o. |
U Studia |
Umístění | v exteriéru |
Širší souvislosti umístění | u hotelového domu Metalurg |
Datace jednání v komisi | 1967 |
Datace realizace | 1967 |
Datace zániku | 2000 |
Typ |
|
Materiál |
|
Stav | zaniklé dílo |
Popis poškození | odstraněno 2000 společností Vítkovice, a. s. |
Dílo odstraněno z veřejného prostoru | ano |
Související objekty |
---|
Text hesla |
---|
dendrit je stromovitý výběžek neuronu, který přijímá vstupní informaci (nervový vzruch); plastika měla původně stát před tzv. Novým ředitelstvím Vítkovických železáren, ale nakonec se uplatnila u hotelového domu Metalurg; realizováno patrně roku 1968 – chybí pro to doklady, ale lze usuzovat z toho, že na samotném konci roku 1967 byl schválen model pro realizaci (hovoří se přímo o předání k realizaci), a to za honorář 70 tisíc Kčs, který zahrnoval skicy, model 1 : 100, tři modely 1 : 20, model 1 : 5 a dozor při realizaci (výroba dle modelu tedy patrně v režii samotných železáren); komise vzhledem ke kvalitě díla a dokonalé koncepci a pracnosti souhlasila se zvýšením honoráře o 10 tisíc Kčs (z původních 60 tisíc Kčs); Josef Jiřičný autorem architektonického zasazení výtvarných děl pro Nové ředitelství |
Prameny |
---|
NA, fond: ČFVU – Dílo, Praha, kt. 113, Zápisy z komise spolupráce výtvarníka s architektem, 26. 5. 1967, 16. 6. 1967, 29. 11. 1967, 15. 12. 1967 |
Literatura |
---|
Marta Vosečková et al., Ostrava. Architektura – Sochařství – Malířství, Ostrava 1991. Ostravské sochy. Databáze uměleckých děl v architektuře a veřejném prostoru města Ostravy, dostupné z: http://www.ostravskesochy.cz/dilo/359 (citováno 9. 10. 2016). |
Archivní fotodokumentace |
---|
Zpracoval | Jakub Ivánek | Fotografoval | Petr Sikula |